1. TEKINTET

Mit nézünk egy arcon? Mit veszel észrer először, másodszor és harmadszor? Mit jár be a szemed?
Emlékeztető
- A pontok, a színek csoportokat, vonalakat tudnak alkotni. A sorba rendezett pontok VEZÉRVONALAKAT alkotnak.
- A szembe szeretünk belenézni, majd ahova néz (arra vagyunk kíváncsiak).
- Szeretjük a kereteket.
- TEXTÚRA: a felszínek mintázatának ritmusa. Ezek érdekesek az emberi érzékelés számára - megérinteni is szeretjük őket.
2. HARMADOLÁSI SZABÁLY
Érdekesen hat, ha a képmező egy harmadában van a főtéma. <- Háttere: aranymetszés.
Ha valami balról jobbra néz, vagy elmozdul, akkor megy; ha jobbról balra, akkor inkább jön. | Pont úgy, mint, ahogy olvasunk!
3. A MOZGÁS MEGJELENÍTÉSE
A mozgás irányába teret hagyunk. | Magát a témát (vagy egy részét) elmossuk. | A hátteret mossuk el: svenkelés.
Óriási a különbség a kép ellövése és a fényképkészítés között.
ROBERT HEINEKEN
4. Vagyis: mikor és mitől jók a képek?
- ha középre, vagy harmadba komponálunk;
- ha vannak pontok, vonalak, csoportok;
- ha "felesleges" dolgok nem zavarnak meg;
- ha vannak sarokba kifutó elemek;
- ha van a képnek előtere-háttere, vagy akár kerete;
- ha van mit bejárnia a szemünknek;
- ha van hely, vagy ha letisztult a környezet;
- ha van benne mozgás, dinamika;
- ha izgalmas nézőpontokat keresünk;
- ha merünk, letisztultan helyet hagyni, vagy épp szűkre vágni;
- ha ügyelünk a színekre (a pirosra), vagy épp fekete-fehér minden;
- ha észre vesszük a ritmusokat, textúrákat;
- ha játszunk a fényekkel, tükröződésekkel.
+ KOMPLEMENTER TÉMA: ha a főtéma kicsi és elvész a térben, akkor az átellenes „harmadmetszésbe” is kerüljön téma!