MÉDIAKULTÚRA, 9 | 6. rész

1. PLÁNOK

  1. TOTÁL (távoli) | ember és környezete
  2. SZEKOND PLÁN (kistotál, félközeli) |  ember kb. derékig
  3. PREMIER PLÁN (közeli) |  a fej dominál

Plusz finomítások: | 1. NAGYTOTÁL (nagytávoli): az ember szinte elvész a környezetben | 2. KISTOTÁL: az ember a fő motívum | 3. BŐKSZEKOND (amerikai plán): a figura térdközépig látszik | 4. SZŰKSZEKOND: az emberi alak a mell vonaláig látszik | 5. SZUPERPLÁN: az érzelmek kihangsúlyozására

WESTERN: Műfajok keveredéseként született a XIX. század elején, az amerikai vadnyugaton. Főbb elemei: rajtaütés, üldözés, leszámolás; ökölharc, tűzharc, lovas hajsza. Jellegzetesség még a polarizált erkölcsi világ (jók és rosszak). A filmes világban alapkőnek számít. Őstipusa: A nagy vonatrablás (1903).

2. KAMERAMOZGÁSOK

  • FÁRT (fahrt, kocsizás): a kamera utazik (a filmes világban tényleg egy sínen futó kocsira ültetve).
  • KRÁN (daruzás): a kamera egy ellensúlyos, hosszú nyelű eszköre van felszerelve.
  • SVENK  (panorámázás): a kamera egy állványon, csak a tengelye körül fordul el.
  • VARIO (zoom): az optikával közelítünk a témára.
  • SZUBJEKTÍV KAMERA - amikor a kamera "megszemélyesíti a szereplőt (azt mutatja, amit a szereplő lát).

A kamera mozdulása általában felhívja valamire a figyelmet. Ha egy mozdulattal együtt mozog, akkor azt HANGSÚLYOZZA.

3. FORGATÓKÖNYVEK

  1. ÖTLET: egy-egy összetett mondatban összefoglalható | eredeti | konfliktushelyzet:  mindkét félnek igaza van!
  2. SZINOPSZIS: áttekintés: bemutatja, miről szól a film, mi történik benne, miért akarják elmesélni, mi jó származhat a filmből? | a producerek ezt olvassák legszívesebben
  3. TREATMENT: a film rövid leírása: egye-egy jelenet részletesebb kidolgozása

További finomítások:
4. IRODALMI FORGATÓKÖNYV: a film (képzeletbeli képsorok) leírása | jelenetek részletes bemutatása | célja: a rendező, az operatőr, a színészek megihletése
5. TECHNIKAI FORGATÓKÖNYV: az irodalmi forgatókönyv snittekre bontott változata | információkkal a helyszínekről, díszletekről, képkivágásokról, kamera állásról, látószögről, megvilágításról, történésről, a színészek térbeli mozgásáról.


MÉDIAKULTÚRA, 9 | 5. rész4. rész | 3. rész | 2. rész | 1. rész |