1. PLÁNOK
- TOTÁL (távoli) | ember és környezete
- SZEKOND PLÁN (kistotál, félközeli) | ember kb. derékig
- PREMIER PLÁN (közeli) | a fej dominál
Plusz finomítások: | 1. NAGYTOTÁL (nagytávoli): az ember szinte elvész a környezetben | 2. KISTOTÁL: az ember a fő motívum | 3. BŐKSZEKOND (amerikai plán): a figura térdközépig látszik | 4. SZŰKSZEKOND: az emberi alak a mell vonaláig látszik | 5. SZUPERPLÁN: az érzelmek kihangsúlyozására
WESTERN: Műfajok keveredéseként született a XIX. század elején, az amerikai vadnyugaton. Főbb elemei: rajtaütés, üldözés, leszámolás; ökölharc, tűzharc, lovas hajsza. Jellegzetesség még a polarizált erkölcsi világ (jók és rosszak). A filmes világban alapkőnek számít. Őstipusa: A nagy vonatrablás (1903).
2. KAMERAMOZGÁSOK
- FÁRT (fahrt, kocsizás): a kamera utazik (a filmes világban tényleg egy sínen futó kocsira ültetve).
- KRÁN (daruzás): a kamera egy ellensúlyos, hosszú nyelű eszköre van felszerelve.
- SVENK (panorámázás): a kamera egy állványon, csak a tengelye körül fordul el.
- VARIO (zoom): az optikával közelítünk a témára.
- SZUBJEKTÍV KAMERA - amikor a kamera "megszemélyesíti a szereplőt (azt mutatja, amit a szereplő lát).
A kamera mozdulása általában felhívja valamire a figyelmet. Ha egy mozdulattal együtt mozog, akkor azt HANGSÚLYOZZA.
3. FORGATÓKÖNYVEK
- ÖTLET: egy-egy összetett mondatban összefoglalható | eredeti | konfliktushelyzet: mindkét félnek igaza van!
- SZINOPSZIS: áttekintés: bemutatja, miről szól a film, mi történik benne, miért akarják elmesélni, mi jó származhat a filmből? | a producerek ezt olvassák legszívesebben
- TREATMENT: a film rövid leírása: egye-egy jelenet részletesebb kidolgozása
További finomítások:
4. IRODALMI FORGATÓKÖNYV: a film (képzeletbeli képsorok) leírása | jelenetek részletes bemutatása | célja: a rendező, az operatőr, a színészek megihletése
5. TECHNIKAI FORGATÓKÖNYV: az irodalmi forgatókönyv snittekre bontott változata | információkkal a helyszínekről, díszletekről, képkivágásokról, kamera állásról, látószögről, megvilágításról, történésről, a színészek térbeli mozgásáról.
MÉDIAKULTÚRA, 9 | 5. rész | 4. rész | 3. rész | 2. rész | 1. rész |